Metody i koncepcje stosowane podczas codziennych działań w naszym przedszkolu, dostosowane do potrzeb i możliwości dzieci.
Najważniejszą formą aktywności dziecka jest zabawa, która jest dominująca w wychowaniu przedszkolnym.
METODA GIMNASTYKI TWÓRCZEJ (ekspresyjnej) RUDOLFA LABANA
To improwizacja ruchowa bez pokazania wzorca ruchu przez nauczyciela. Ważną rolę
odgrywa tu inwencja twórcza ćwiczących, ich pomysłowość, fantazja doświadczenie
ruchowe. W metodzie tej posługujemy się różnymi formami ruchu, takimi jak: odkrywanie,
naśladowanie, inscenizacja, gimnastyka wykorzystująca ruch naturalny, pantomima,
ćwiczenia muzyczno-ruchowe, taniec, opowieść ruchowa, itp. Nauczyciel staje się
współuczestnikiem i współpartnerem zabaw.
Metoda ruchowa ekspresji twórczej daje możliwość rozwijania się w zakresie m.in:
wyczucia własnego ciała, przestrzeni, wyczucia ciężaru ciała (siły), doskonaleniu
płynności ruchu i w zakresie kształtowania umiejętności współdziałania z partnerem
lub grupą. Zadania następują bardzo szybko po sobie, charakteryzują się płynnością
ruchu i pracą całego ciała.
METODA RUCHU ROZWIJAJĄCEGO WERONIKI SHERBORNE
Główne założenia tej metody to rozwijanie poprzez ruch trzech aspektów :
świadomości własnego ciała ( i konieczności jego usprawniania); świadomości
przestrzeni i działania w niej; oraz dzielenia przestrzeni z innymi osobami i
nawiązywania z nimi kontaktu.
Podstawowe zasady:
Kategorie ruchu:
Podczas ćwiczeń ruchowych dziecko poznaje przestrzeń, w której się znajduje (przestaje być
dla niego groźna), staje się aktywne, przejawia większą inicjatywę, może być twórcze.
Dzielenie przestrzeni z drugą osobą może stać się źródłem nawiązania bliskiego kontaktu,
opartego na zaufaniu i współpracy, daje możliwość poczucia wspólnoty.
Warunkiem prowadzenia zajęć jest zabawowa, radosna atmosfera, możliwość osiągania sukcesu w każdym ćwiczeniu i wspólna satysfakcja z pokonywania trudności.
KINEZJOLOGIA EDUKACYJNA PAULA DENNISONA
Zwana ,,gimnastyką mózgu”- polega na wykonywaniu zestawów ćwiczeń pomagających
m.in. dzieciom mającym trudności z czytaniem, pisaniem, zapamiętywaniem, dzieciom
niepełnosprawnym, a także z nawiązywaniem kontaktów z otoczeniem; ponadto wspiera
układ odpornościowy.
Dennison zauważył, że brak integracji pomiędzy prawą, lewą półkulą mózgową ( gdzie prawa
jest twórcza, emocjonalna, postrzegająca całość; a lewa logiczna - dostrzega poszczególne
elementy ) jest przyczyną wielu problemów intelektualnych i emocjonalnych.
Najważniejszym osiągnięciem Dennisona było odkrycie dwóch podstawowych ruchów tj.
ruchu naprzemiennego i ruchu jednostronnego. Ćwiczenia podzielone są na grupy:
ćwiczenia na przekroczenie linii środka , energetyzujące, rozciągające, relaksujące.
Ćwiczenia i równoważenia wpływają na:
Ważnym elementem ćwiczeń jest picie wody ( pobudza energię); zapewnia przyswajanie,
przetwarzanie informacji, a także sprawny przebieg elektrycznych i chemicznych procesów w
mózgu i całym ciele. Wystarczy kilkanaście minut dziennie, by w krótkim czasie osiągnąć
wymierne rezultaty.
W naszym przedszkolu stosujemy elementy metody.
METODA KNIESSÓW
Jest to rodzaj gimnastyki rytmicznej (twórczej utanecznionej) polegającej na nieustannym
poszukiwaniu nowych form i rodzajów ruchu. Elementami dominującymi w tej metodzie są
ruch, rytm, muzyka oraz nietypowe przybory tj.: bijaki, szarfy, wstążki na patykach, połówki
kokosów, grzechotki, bębenki i dzwoneczki.
Charakterystyczne dla metody Kniessów jest użycie do ćwiczeń ruchowych dwóch
przyborów równocześnie przez jedną osobę. Autorzy wyeliminowali ze swej metody słowo,
( impulsem do podejmowania wszelkich form ruchu jest muzyka ) zyskała na tym płynność i
intensywność ruchu.
Główne zasady gimnastyki rytmicznej:
EDUKACJA PRZEZ RUCH DOROTY DZIAMSKIEJ
To system form i metod kształcenia oraz terapii, który wykorzystuje naturalny, spontaniczny
ruch organizmu. Człowiek rusza się, a przez ruch uaktywnia zmysły, dzięki którym poznaje
otaczający go świat. Rytm towarzyszący ćwiczeniom ułatwia wykonywanie czynności,
zwiększa ogólną koordynację ruchową, co wpływa na integrację układu sensorycznego.
Ruch naprzemienny usprawnia pracę obu półkul mózgowych, zapewniając możliwość
lepszego odbierania i interpretowania bodźców budujących wiedzę.
Edukacja przez ruch wykorzystuje 3 podstawowe formy aktywności dzieci:
Każde zajęcie składa się z ćwiczenia o charakterze graficznym lub manipulacyjnym –rytmicznie wykonywane przy optymalnym ruchu ciała; swobodnego działania z wykorzystaniem różnych technik plastycznych ( prowadzące do powstania karty pracy lub zabawki dydaktycznej ); zestawienia indywidualnych kart pracy w kartę zespołową
( swobodna rozmowa na jej temat); analizy, dzięki której możemy zaplanować kolejne formy działania dzieci podczas zajęć.
METODA PROJEKTÓW
Cechy projektu to: badawczy charakter, pytania postawione przez dzieci lub nauczyciela,
pytania pojawiające się w trakcie wspólnej pracy, działania ukierunkowane tak, by znaleźć
odpowiedzi ( projekt realizuje zwykle niewielka grupa dzieci, czasami cały zespół, ale może
też być pojedyncze dziecko). Metoda ta polega na wykonywaniu przez dzieci zadań w
szerszym zakresie , samodzielnym formułowaniu tematu i poszukiwaniu rozwiązania.
Pięć strukturalnych cech metody projektów:
1. Dyskusje - pomagają dzieciom stwierdzić – co już wiedzą, czego się nauczyły a
czego wciąż chciały by się nauczyć
2. Praca w terenie - dostarcza okazji do bezpośrednich poszukiwań odpowiedzi na
stawiane przez dzieci pytania
3. Prezentacje - to sposoby, w jaki dzieci wyrażają i komunikują swoje pomysły
4. Badania - pomagają dzieciom w przygotowaniu się na różne sytuacje przez
omówienie wszelkich możliwości
5. Pokazy - są istotnym sposobem na dokumentowanie procesu uczenia się dzieci
PRZEBIEG PROJEKTU – w skrócie:
NAUKA CZYTANIA IRENY MAJCHRZAK
Ma ona na celu:
- obniżenie wieku, w którym dzieci spotykają się z pismem,
- nacisk na wizualny aspekt nauki czytania,
- dostarczenie dziecku jak najwięcej ćwiczeń służących wykształceniu spostrzegawczości,
niezbędnej w dostrzeganiu drobnych różnic między literami
ETAPY CZYTANIA METODĄ ODIMIENNĄ :
ETAP I - Ściana pełna liter – rozpoczęcie nauki czytania
( dziecko dostaje wizytówkę i poznaje graficzny obraz swego imienia, uczy się go
odszukiwać wśród innych,
rozpoznaje litery ze swej wizytówki, poznaje ich kształt i fonetyczną funkcję )
ETAP II - Litery – prezentacja alfabetu ( litery małe i duże )
ETAP III - Ćwiczenia utrwalające poznane litery – właściwe czytanie
WCZESNA NAUKA CZYTANIA wg prof. Jagody Cieszyńskiej
( symultaniczno-sekwencyjna metoda nauki czytania )
Symultaniczno – sekwencyjna metoda nauki czytania, jest oparta na nauce czytania
sylabami (dzieci uczą się odczytywać sylaby a nigdy pojedyncze spółgłoski – nie uczymy
głoskowania !). Sylaby, które dziecko poznaje podczas zajęć pełnią funkcje wzorca,
służącego do odczytywania nowych wyrazów. Dzięki takim ćwiczeniom powstają w umyśle
dziecka schematy, rozpoznawane w odczytywanych, w dalszym etapie wyrazach.
Ćwiczenia na każdym z pięciu etapów czytania realizowane są wg reguły: powtarzanie –
rozumienie – nazywanie:
Etap I – Od samogłosek prymarnych do sylaby otwartej ( wizualizacja integruje obraz, ruch i
dźwięk związany z artykulacją danej samogłoski, np. uniesienie rak do góry, naśladujące
obraz litery Y i wydanie dźwięku -integracja ruchu i dźwięku jest łatwa do zapamiętania gdyż
opiera się na schematach wzrokowo-słuchowych kształtowanych już w wieku niemowlęcym.
Potem wprowadzamy sylaby otwarte, np.wyrazy dźwiękonaśladowcze ( MU, BE, UHU, KU
KU, itp.)
Etap II – Od sylaby otwartej do pierwszych wyrazów ( dodajemy zestawy samogłoska +
sylaba otwarta np. ANA, ENE i posługujemy się znanymi już dziecku wyrazami globalnymi )
Etap III – Czytanie sylab zamkniętych (nowością na tym etapie są sylaby zamknięte np. LOL,
NYK, MUK )
Etap IV – Czytanie nowych sylab otwartych i zamkniętych (zapoznaje się z dwuznakami oraz
spółgłoską Ł)
Etap V – Samodzielne czytanie tekstów ( wprowadzamy spółgłoski miękkie oraz samogłoski
nosowe).
WSPOMAGANIE ROZWOJU UMYSŁOWEGO wg Edyty Gruszczyk - Kolczyńskiej
Edyta Gruszczyk Kolczyńska i Ewa Zielińska stworzyły program wspomagania rozwoju
umysłowego łącząc go w jeden proces:
W edukacji matematycznej ważne jest aby mieć świadomość w jaki sposób dzieci się uczą.
Nie należy kształtować pojęć matematycznych przy pomocy słów, poprzez wyjaśnianie
najważniejsze są osobiste doświadczenia. Stanowią one budulec, z którego dziecko tworzy
pojęcia i umiejętności, rozwija myślenie, hartuje dziecięcą odporność. W trakcie tych
doświadczeń dziecko powinno mówić, to znaczy słownie określać swoje spostrzeżenia, sens
wykonywanych czynności i przewidywane skutki. Mówienie o wykonywanych czynnościach
sprzyja koncentracji uwagi i pomaga dziecku dostrzec to co ważne.
Treści podzielone są na 14 bloków tematycznych, ułożonych w porządku rozwojowym (jak:
rytmy, orientacja przestrzenna, przewidywanie następstw, liczenie, klasyfikowanie, stałość
liczby elementów, numerowanie, długość, intuicje geometryczne, mierzenie, ważenie,
układanie zadań z treścią …).
METODA DOBREGO STARTU MARTY BOGDANOWICZ
Jej założeniem jest jednoczesne rozwijanie funkcji językowych i spostrzeżeniowych:
wzrokowych, słuchowych, dotykowych, kinestetycznych i motorycznych oraz współdziałania
między nimi, czyli integracji percepcyjno - motorycznej. Dzięki niej dochodzi do
wykształcenia prawidłowej orientacji czasowo-przestrzennej, możliwości wykonywania
ruchów dowolnych, coraz lepiej zorganizowanych, zlokalizowanych w określonej przestrzeni i
czasie.
W metodzie Dobrego Startu można wyodrębnić trzy podstawowe rodzaje ćwiczeń: ćwiczenia
ruchowe, ruchowo - słuchowe, ruchowo – słuchowo - wzrokowe.
Metoda składa się z dwóch części:
najmłodszych dzieci do wspierania rozwoju, jak i dzieci opóźnionych w rozwoju,
alfabetem, pomagają w opanowywaniu zestawu 22 liter
Metoda dobrego startu ułatwia naukę czytania i pisania. Może być wykorzystywana w pracy
z dziećmi prawidłowo rozwijającymi się w celu stymulowania rozwoju, jak i z dziećmi o
zaburzonym rozwoju w celu rehabilitacji zaburzeń. Spełnia również rolę profilaktyczną –
zapobiega występowaniu dysleksji rozwojowych, a tym samym niepowodzeniom szkolnym.
Zespołowa forma zajęć ułatwia dzieciom nawiązywanie kontaktów społecznych.
Metoda Ruchu Twórczego CARLA ORFFA
Koncepcja pedagogiki muzycznej opiera się na trzech zasadach: kładzenie nacisku na
kształcenie poprzez zabawę, rozwijanie muzykalności dzieci, integracja muzyki, słowa i
ruchu. Walorami metody Orffa są : wszechstronność, powszechność i atrakcyjność.
Formy zajęć muzycznych :
Etapy improwizacji:
imion, nazw, wierszy, itp.). Można wykorzystać dodatkowo: klaskanie, tupanie,
pstrykanie palcami itp.
kwiatów, śpiewanki muzyczne (tj. opowiedzenie śpiewem jakiejś historyjki, np. o psie)
Metoda Aktywnego Słuchania Muzyki - Bati Strauss
Istotą tej metody jest chęć przybliżenia dzieciom muzyki klasycznej poprzez tzw. "aktywne
słuchanie". Polega ono na wykonywaniu prostych układów rytmiczno - tanecznych
proponowanych przez nauczyciela. W przypadku dzieci młodszych są to ruchy ilustrujące
krótkie opowiadanie związane z każdym utworem muzycznym.
Zabawy rytmiczne są pierwszym etapem przygotowującym do wprowadzenia instrumentów
perkusyjnych, z którymi dziecko ma możliwość aktywnego uczestniczenia w utworze
muzycznym jako współwykonawca lub dyrygent. Jako instrumenty stosowane są np. tarki
wykonane z drewna, różne patyczki, pudełka akustyczne, przeszkadzajki wykonane z
nakrętek po sokach, nakrętki z gumkami oraz tradycyjne instrumenty perkusyjne.
Metoda Knillów
To programy aktywności opracowane przez Mariannę i Christophera Knilla. Stanowią ramy,
dzięki którym rozwija się kontakt społeczny, ruch i zabawa. Programy mogą być stosowane
przez każdą osobę, która ma regularny kontakt z dzieckiem. Można je wykonywać
codziennie i jeśli to możliwe o tej samej porze dnia. Podstawą jest to, że dziecku jest dane
inne niż do tej pory zaplanowane i systematyczne, doświadczenie ruchów takich jak:
naciskanie i kulanie przedmiotów, obracanie ich, pocieranie ich, przekładanie różnych rzeczy
z ręki do ręki itp. Dziecko musi być świadome wykorzystywania swoich rąk, nóg, ust, ramion,
stóp i całego swojego ciała podczas używania ich w tak prostych czynnościach jak jedzenie i
ubieranie oraz podczas zabawy i w komunikacji z innymi.
Pedagogika Celestyna Freineta
Pedagogika ta uwzględnia wszechstronny rozwój dziecka, jego potrzeby, możliwości i naturalny sposób życia. Szanuje jego indywidualność i odrębność. Uczenie i wychowanie oparte jest na dialogu, współpracy, odpowiedzialności, tolerancji, rozwijaniu wewnętrznej motywacji, samodzielnych i grupowych doświadczeniach oraz aktywnym współuczestniczeniu dzieci.
Podstawę teoretyczną pedagogiki Freineta stanowi wielokierunkowa ekspresja dziecka: językowa, literacka, plastyczna i muzyczna. Źródłem wiadomości i ekspresji dziecka jest w tej koncepcji przeżyte doświadczenie, które rzutuje na jego wypowiedź w słowie, rysunku, rzeźbie, piosence. Freinet dążył do zapewnienia maksymalnego rozwoju dziecka poprzez jego udział w różnych formach ekspresji.
Freinet poświęca również wiele uwagi problemom społecznym, które warunkują powodzenia i niepowodzenia poczynań pedagogicznych w życiu przedszkolnym i szkolnym dziecka. Jeśli chodzi o wiek przedszkolny, podstawowym założeniem wychowawczym jest - jego zdaniem - indywidualne doświadczenie poszukujące dziecka. Zadaniem nauczyciela jest stwarzanie dzieciom warunków do możliwie najszerszego stosowania doświadczeń "po omacku". Polegają one na zorganizowaniu bogatego naturalnego środowiska, w którym dziecko zapoznaje się z otoczeniem, z rozmaitymi jego elementami, zajmuje się nimi, poszukuje.
Założenia pedagogiki Freineta:
Techniki wykorzystywane w pracy z dziećmi, oraz sposoby ich wykorzystania:
Swobodne teksty. Dziecko przedszkolne nie potrafi jeszcze pisać, a więc ta technika jest stosowana w formie nagrywania swobodnych tekstów dzieci na określony lub dowolny temat.
Doświadczenia poszukujące. W naukach przyrodniczych bazujemy na obserwacji
i samodzielnym działaniu dziecka. Dziecko analizując problem, szuka w sposób naturalny metody rozwiązania go. Ogromną rolę w poznawaniu odgrywają wycieczki, które są źródłem dalszych działań na zajęciach (środowisko przyrodnicze, teatr, muzea, wystawy, zakłady pracy itp.)
Swobodna ekspresja plastyczna, muzyczna i teatralna. Istnieje ścisły związek między ekspresją słowną, a ekspresją plastyczną, muzyczna czy teatralną. W pracy z dziećmi inspiracją jest: muzyka, wiersz, opowiadanie, zdarzenie, wycieczka czy też przeżycie osobiste. Swobodna ekspresja ma ogromny wpływ na rozwój osobowości dziecka, uczy odpowiedzialności za swoje dzieło. Naszym zadaniem jest tworzenie klimatu i nastroju wyzwalającego chęć do uzewnętrznienia uczuć i emocji dzieci.